De plantjes moeten water - Reisverslag uit Zumaia, Spanje van meesterhenk - WaarBenJij.nu De plantjes moeten water - Reisverslag uit Zumaia, Spanje van meesterhenk - WaarBenJij.nu

De plantjes moeten water

Door: meesterhenk

Blijf op de hoogte en volg

02 Juni 2011 | Spanje, Zumaia

Zumaia 732 km
Hoi luitjes, we zijn al weer bijna Spanje uit. Na ruim twee weken wordt het nu tijd om Frankrijk aan te doen.Waar we nu rijden is het prachtig groen. En.... planten moeten water. De laatste vier dagen regent het elke nacht en eergisteren ook bijna de hele tijd toen we op de fiets zaten. Niet prettig maar.... ik heb goede regenspullen maar zon is prettiger.
Ik heb een vast lijntje met Krol dus ik weet wat me te wachten staat en.... het klopt bijna altijd!!!
We zitten nu aan de golf van Biskaye vlak bij San sebastian ( of Donostia) het lijkt hier in Spanje soms wel Friesland met al die dubbele plaatsnamen. Je moet goed opletten want op de borden staan ze niet altijd dubbel. De omgeving blijft zeer heuvelachtig. Ik heb vandaag weer heel wat kilometers gelopen. Gelukkig zag ik in een afdaling ook iemand lopen en dat gaf aan dat ik niet de enige ben.
Deze camino is echt iets voor natuurliefhebbers Dus behalve Lex kunnen ook R en R en Gerard hun hart ophalen. Wat extra is.... het staat niet altijd even goed aangegeven. Dat geldt ook voor de fietsers. Dat bevordert kontakt met de plaatselijke bevolking en dat is vaak erg leuk.
Bij twee alberques hebben wij meegemaakt dat er avondeten bij in zat. Alle pelgrims schoven aan en dat heeft wel wat. De eerste keer zat ik bij Fransen ( die alleen frans praten) 2 duitsers die alleen duits praten en één Nederlander die alleen nederlands spreekt. Ik vond het allemaal best ingewikkeld want ik was tolk voor iedereen. Best lastig. Bij de tweede maaltijd zaten 5 vlamingen en dat was dikke pret.
Ook kom je vaak tegen dat er lui zijn die meerdere malen de camino doen. Zo was er een Italiaanse ex miljonair die er al 33 op had zitten en nu met 34 bezig was. Hij had een krantenknipsel mee. Maar toen hij mij om geld vroeg..... ik verstond hem niet meer en trok mijn domste gezicht ( niet moeilijk )
Ik kwam ook een Nederlander tegen die 19 mei 63 geworden was. Ik heb hem meteen uitgemaakt voor oude man.
Als je een groot deel van de dag op de fiets zit zie je heel veel dode dieren liggen. Vogels,egels en katten zie je bij ons ook maar ik heb ook al vossen zien liggen en zelfs een das.
Ik moet ook nog vertellen dat ik me sinds Ronchevalles netr een golfer voel. Ik ben daar nl. een fietrshanbdschoen kwijtgeraakt. Als ik thuis ben en mijn ene hand is bruiner dan de andere dan weten jullie hoe dat komt.
Voor de ASWB is hier ook nog een wereld te winnen. Borden maken in de steden zodat de toerist weet waar hij heen moet. Van de ANWB kunnen ze nog wat leren.
Dat was het nu even. Ik ga een stel foto's plaatsen o.a. de dino met versteende dinopoten, foto's van de zee...... kortom, kijk en geniet. Ik wilde nog een agent in Bilbao oop de foto zetten mnetr die prachtige rode baretmaar goed, ik dacht niet doen.

  • 02 Juni 2011 - 16:34

    Marjolein:

    Hoi Henk!
    Leuk om al je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Je bent ondertussen alweer op de terug weg. Geniet er nog even van!!

    Groetjes Marjolein

  • 02 Juni 2011 - 17:58

    Vrouwtje V. Jos:

    Het is geweldig wat jullie doen en zien. Veel succes en goede reis naar huis terug. Nelleke

  • 03 Juni 2011 - 10:06

    Gerard:

    Toppie Henk,ga zo door.
    Dat van die borden dat ken ik,vaak ztaan ze ooknog eens na de afslag,kan je weer terug,maar je went er wel aan na een paar dagen.
    We hebben hier weer eens een bultrug walvis voor de kust zwemmen,dus weer veel bekijks op de dijk.
    Ik ga nog maar even met mijn bootje te vissen,je wee maar nooit.
    Groeten Gerard.

  • 03 Juni 2011 - 11:07

    Tamara:

    Hoi Henk,
    Oh, dus daar valt al die regen die wij hier graag willen hebben! Jammer voor jullie, fietsen in de zon zal vast veel prettiger zijn. Het klinkt allemaal heel gezellig onderweg en de foto's zijn weer prachtig!
    Groetjes Tamara

  • 03 Juni 2011 - 18:17

    Ilse Molijn:

    Mooie verhalen Henk. Prachtig. Voor jou genieten, maar voor ons ook. Ook mooie foto's erbij.
    Goede terugreis en veel plezier!

  • 03 Juni 2011 - 19:28

    Lex Mangelsdorf:

    ha Die henk..ehhh sorry Meester henk wat een mooie verslagen maak je toch.Fijn dat je al weer zo'n end op de terugweg bent. Het valt mij wel op dat de geo foto's nogal ruim genomen worden. Ik heb bijna alleen maar foto's van land, aan de mediteranea kant gezien, zelfs nu jij het hebt over de golf van biscaye weer de middelandse zee kant erbij.Nou ja Henk All the best, ehh de nieuwe netten hangen bijna dus je kunt rustig terug komen.Sterke en!! Plezier .Tot de volgende keer Lex .

  • 04 Juni 2011 - 07:43

    Ed Van Bodyfit:

    Mees !!!! Je gaat als een speer ! Nog een beetje weerstad erbij en een beetje meer tempo anders ben je er over een jaar nog niet !!! hahaha. Ik volg het tempo een beetje op je fiets maar er mag wat meer zweetdruppels op je voorhoofd komen !!!! hahaha. Even serieus (heel even dan) Toppie hoor man. Ik heb respect voor je ! Blijf genieten!

    Groetjes Ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Zumaia

Actief sinds 06 Maart 2011
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 45130

Voorgaande reizen:

26 April 2011 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: