Einde camino ???? - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van meesterhenk - WaarBenJij.nu Einde camino ???? - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van meesterhenk - WaarBenJij.nu

Einde camino ????

Door: meesterhenk

04 Juni 2011 | Frankrijk, Moustey

Moustey 954 km
Hoi luitjes, ik ben nu in Frankrijk en wat dacht je... meteen signaal !!
Niet te geloven. Gisteren zijn wij Frankrijk binnengereden via Irun. We zouden daar eerst nog even in een Alberque slapen maar we waren daar zo vroeg. We hebben de bekende klim bij San Sebastiaan , uit de classica Sint Sebastiaan, maar niet gedaan. Dat laten we maar aan de wielrenners over. Ook in San Sebastian is de ASWB zeer schaars met borden. Weer zo'n enorme stad met vooral oog voor de automobilist. Maar ik moet toegeven, rijden op de zon gaat me steeds beter af.
Frankrijk aan die kant binnenrijden is voor de fietser ook geen pretje. Zo'n 30 km razende auto's + vrachtwagens. Naast elkaar fietsen isgelijk aan zelfmoord. Het grote voordeel is wel dat rechts de Pyreneeèn te zien zijn waar je geen lasat van hebt.Een plaats als Biaritz, met alle strakke surfers en surfsters lijkt net op de kust in België. Heel veel vakantiehuizen, enorme flats, kortom klaar voor het seizoen. Bayonne was een feest om doorheen te rijden. Er is daar zelfs een aparte busbaan die ook voor fietsers geldt. De AFWB heeft goed zijn best gedaan zodat we deze stad vrij snel achter ons konden laten.
Vandaag een hele tijd door Les Landes. Het lijkt een beetje op Noord Finland maar dan zonder heuvels en zonder rendieren. Wat een dennebomen !!!
Toen ik Irun verliet had ik een beetje einde camino gevoel. Dat werd gevoed door de racende auto's. Vandaag echter kwamen we 5 caminogangers tegen én een kerkje met daarvoor een steen met daarop Santiago 1000 km. Heel bemoedigend als je daar nog heen moet.Een heel tijdje met een eenzame Belgische caminoganger zitten praten. Leuk als je al geweest bent en wat te vertellen hebt !!! Vandaag moesten de dennebomen ook nodig water hebben. Wij hebben wel een uur onder een boom gestaan tijdens de regevnal en het onweer ( mag eigenlijk niet maar er waren geen huizen) Ook nu regent het weer en ik hoop dat het nu voorlopig weer genoeg is. Omdat het zo vlak is zag ik de regen van verre komen. Ik keihard fietsen ( dat had ik van Ed geleerd ) maar helaas, de regen was sneller.
Morgen naar de kust. Gisteren ben ik ook al even op het strand geweest om de geweldige golven van de golf van Biskaje te bekijken. Viel vies tegen. Ook op het strand stukken met kleine steentjes dus.. het Helderse strand is zo gek nog niet. Wel was de ( 25 graden ) temperatuur perfect en de sfeer zeer relaxt. Wat wil je ook met zo´n temperatuurtje.
Morgen dus langs de kust en ik den dat we weinig caminogangers tegenkomen. We zien wel.
Luitjes, bedankt voor jullie reacties. Ik lees ze graag.
Groetjes, Henk

• 04 Juni 2011 - 18:41

Ester:

Zo, weer een mijlpaal, nu je alweer 1000 km van Santiago veriwijderd bent. Het schiet op, ik ben benieuwd wanneer je weer thuis komt! Vandaag was het hier super strandweer, daar zijn we dus geweest. De mannetjes vonden het geweldig!

• 04 Juni 2011 - 18:44

Pieter:

Beste Henk
    Formidabel dat je al weer een 1000 km terug bent (= 3 x Maastricht - Den Helder), in NL vinden we 1 x Maastricht al een super prestatie). Groeten en nog veel plezier onderweg!!!

• 05 Juni 2011 - 13:19

Gerard:

Je gaat wel hard hoor, als je terug bent heb je een conditie van een renpaard en dat zullen we dan wel merken als je weer gaat badmintonnen.
    Ik ben zelf al menigmaal door de golf van Biskaje gevaren en ook wel behoorlijk zeeziek geweest bij golven van 6 tot 10 meter hoooog,dus jij had gewoon mooi weer die dag.
    Hopelijk heb je de rest van de reis ook goed weer.

Groeten Gerard.

• 06 Juni 2011 - 08:13

Ilse Molijn:

Bonjour Henk,
    Dat schiet al weer lekker op richting huis. Onweer, wind of regen... Henk kan echt overal tegen (zelfs voorbijrazend verkeer).
    Hou nog even vol, dan kom je vanzelf een grenspost tegen. Sterkte en veel plezier!

• 06 Juni 2011 - 08:26

Rob En Rian:

Dat was even schrikken, die titel. "Einde camino?" Dachten we zomaar dat je met je avontuur ging stoppen! We begrijpen het wel. Het doel is bereikt en nu is het "slechts" de terugweg. Zet de richtingaanwijzers weer even de goede kant op, Henk. De hele reis tot en met de laatste kilometer hoort bij je camino, bij je éénmalige (?!) grote reis op deze manier. Geniet er dus van en koester alle momenten en dagen en laat het zo lang mogelijk duren. Het gewone leventje met al die badmintonners, sportscholers, oud-collega's, familie en vrienden bepaalt zo weer het leven van alledag. Moet je toch nog niet aan denken:-)!!